2.9.09

Seronok sungguh hari ini....

Saya memang suka mengajar bila pelajar happy belajar dengan saya. Seboleh-bolehnya saya sentiasa berfikir bagaimana nak mengajar subjek ini dengan seronok...

Apa? Guna LCD...

Bukan saya menidakkan kegunaannya... Mungkin saya masih perlu belajar menggunakannya. Tapi, 3-5 kali mencuba tidak berjaya, jadi saya mengelak untuk menggunakannya. Kekadang mengambil 30 minit mengajar untuk membolehkan komputer saya boleh connect dengan LCD tsbt. Kekadang langsung tidak berjaya. Jadi, keadaan ini membantutkan saya untuk menggunakannya sepenuhnya.... Terukkan saya? Saya tiada pengalaman membahagiakan untuk menggunakannya makhluk yang canggih ini...

Ya... seperti biasa hari ini... saya seronok dengan pelajar saya. Walau tengah berpuasa, perhatian daripada mereka amatlah saya gembira.

Pelajar Tingkatan 1 Syafie dan Tingkatan 1 Ghazali. Masing-masing bertanya soalan. Terutama bab mencari nilai sudut dalam soalan segiempat dan segitiga yang digabungjalinkan. Sungguh seronok melihat mereka... Beriya-iya mencari nilai tersebut.

Kekadang bila mengajar ni, kena buat lawak bodoh sikit kan... Ada pelajar yang agak lambat sikit memang kena beri perhatian. Kalau sorang dua ok lagi la. Tapi kalau ramai sangat... tak terkejar kita. Terasa macam artis pula, ramai sangat peminatnya... hehehe perasan...

Untuk mengelak pelajar bertanya tanpa mencuba, saya ugut guna ayat ni...

Siapa bertanya. Saya HENTAK kepalanya...

Ishk.. macam ganas saja bunyinye kan? Pelajar saya senyum-senyum saja pada saya. Apa taknya, lepas cakap tu, saya senyum kambing pada mereka...

Wah...Berkesan jugalah cara saya. Pelajar yang tak berapa faham akan bertanya dengan rakan yang faham. Dan, ini melatih mereka berkomunikasi sebenarnya... Jadi, adalah masa saya untuk tumpukan kepada pelajar yang lambat pula...

Mungkin tajuk POLYGON ini seronok bagi mereka. Dan, tindakbalas mereka juga menjadikan seronok bagi saya...

No comments: