5.9.09

Pinjaman Koperasi

Terasa seperti baru semalam saya mencuba menjadi seorang agen koperasi. Suka... Belajar sesuatu mengisi masa lapang. Selain menambahkan pendapatan, saya sentiasa ingin mempelajari sesuatu untuk mengaplikasikan apa yang saya pelajari. Saya semakin faham konsep komisyen. Semakin berani berkomunikasi dengan orang ramai. Tahulah serba sedikit tentang pinjaman peribadi tentang koperasi ini.
.
Bercerita tentang koperasi ni, saya pernah tertipu dengan seorang manager koperasi. Ialah, salah saya juga, kerana mempercayai dia walau sudah diingatkan penyelewengannya kepada company sesuatu syarikat yang mengendalikan koperasi pinjaman ini. Saya gelarkannya En. Zul sahaja di sini.
.
Setelah mencari client dengan mendahulukan modal seperti stem, pos laju, photostat, telefon dsb saya tidak diberi komisyen. Mungkin pada pendapat ramai tidak banyak. Tapi, RM2000... Banyak OOOoo.. bagi saya. Saya target dengan komisyen ini dapatlah saya membayar yuran pengajian saya di UKM. Ialah... nasib saya tak baik agaknya.
.
RM2000 ... ahh.. sedikit jumlahnya berbanding dengan rakan saya suami-isteri yang saya kenalkan sebagai Jana dan Madi. RM10000 lesap begitu sahaja. Kerja penat-penat tapi... tak dapat. Itulah namanya C O B A A N....
.
Kemudian, mengenali seorang manager yang lain pula, saya kenali sebagai En. Kamarul. Ya.. Alhamdulillah, orangnya baik, amanah, sidiq dan fatonah... hehehe macam sifat2 nabi pulak.
.
Tindakannya segera. Jadi, apa salahnya saya rekemenkannya. Pada sesiapa yang berminat membuat pinjaman tu, kalau dah tak boleh ke bank cubalah pada koperasi pula. Mana tahu boleh membantu.


.
Info terkini: Staf kontrak 6 bln ke atas sudah layak memohon loan.
.

No comments: