13.9.09

Ihya' Ramadhan via SMAP90 Ladies Mini Iftar

Huhuhu... saya berada dalam persimpangan. Apa taknya, malam sabtu semalam saya ada dua agenda yang saya perlu pergi. Satu wajibulghunnah kena datang. Satu lagi sunnat muakad. Antara kewajipan sbg guru dan kewajipan sbg kawan. Di telan mati emak. Di luah mati bapak... eh.. apa betulker peribahasa saya ni? Hehehe... taram jer la...
.
Majlis Ihya' Ramadhan di SMRA Nilai bermula jam 4.30 petang hingga 10.30 malam. Agendanya: Ucapan pengerusi, Yang dipertua PIBG, Bacaan Yassin, Majlis Restu Ilmu, Pelancaran Animasi Tabung Surau , Berbuka, Solat Terawih dan Solat Hajat.
.
Memang setiap tahun, kami para guru dan ibu-bapa akan meraikan bakal pelajar PMR2009. Pelajar dan penjaga seiring menyalami dan memohon restu ilmu daripada kami, guru-guru SMRA Nilai. Kami para guru tak ramaipun, adalah dalam 21 orang + 4 orang guru praktikal dari UPM. Dan jumlah pelajarpun tak sampai 80 orang. Boleh sangat-sangatlah buat majlis macam ni. Kalau sekolah besar-besar nak salam seorang demi seorang, nak mampus... tupun dah penat berdiri.
.
Ramai pelajar meleleh air mata. Sedih bebenorlah nampaknya. Saya membalas senyum menahan tangis... sebakler juga dah diaorang menangis depan mata... Saya doakan mereka berjaya. Berjaya di dunia dan akhirat. Semoga mereka dipermudahkan menjalani peperiksaan bulan Oktober ini.
.
Dalam masa yang sama, ada agenda yang lain pula. Mini Iftar SMAP90 (P) di Amarin, Mid-Valley KL. Haiya... mana boleh macam ni. Kalau boleh saya duplicate tubuh saya. Akan saya duplicate supaya saya boleh ke sekolah dan ke Amarin serentak. Tapi, apa nak buat... keadaan tidak mengizinkan.
.
SMAP90 Ladies Mini Iftar (12/09/2009), di Amarin Mid-Valley KL.
Dari kiri: (Belakang) Zila, Tini, Afidah Khamis, Rozie, Azah Ali. (Depan) Ina Esman dan Husna. Saya?.... dapat tengok gambar orang jer le..
.
Saya akan memaksa diri untuk pergi ke setiap agenda kengkawan saya sekiranya ada. Bukan apa, pentingnya pada saya memupuk tali silaturrahim sesama teman. Walau berjumpa setiap hari di alam maya (Facebook). Tapi, hakikatnya hubungan ini akan lebih akrab bila mata bertentang mata... hehehe...bersasteralah pulak saya...
.
Aikh... mestilah. Alangkan nak belajar ilmu kena berdepan guru ye tak... Nak berkawanpun macam tulah juga. Itu konsep saya. Hai.... macam matematik pula ada konsep... hehehe... Dah terbiasa. Menggembirakan kawan bukankah itu konsep sebagai orang Islam dalam kewajipan sesama teman.
.
Kekadang... saya terfikir, kenapalah setengah orang tak suka bercampur. Tak kiralah jiran ker, saudara-mara ker, sahabat handai ker... tanpa sebarang alasan. Kalau nak diikutkan ianya adalah fardhu kifayah... ye tak. Besar pahalanya. Manalah kita tahu, dengan hal sekecil ini, amalan ini yang Allah terima. Siapa tahu. Eh... ini kira amal maaruf nahi mungkar juga ya... Betul tak?
.
Aikh... macam penceramahlah pulak saya ni. Kalah Dato' Siti Norbayah... hahaha....  Sudah-sudahlah saya merapu... karang jemu pulak anda membaca.
.
Apapun, memang saya nak pergi kedua2 tempat pada masa yang sama. Tapi, apa boleh buat... Yang wajiblah kena dulukan. Yang sunat dikemudiankan....
.
Kredit: Terima kasih kepada Husna (SMAP90) atas kiriman gambar melalui Facebook. Canggih Facebook ni... belajar-belajarlah menggunakannya...

1 comment:

shamizhar said...

Syabas awi! Semoga menjadi guru maths yg berjaya.