7.9.09

Anak Rusa Nani...

Anak Rusa Nani,
Baru tumbuh ekor,
Apa salah kami,
Lalu tidak tegur....
.
Teringat lagu-lagu klasik masa zaman kanak-kanak dulu. Walau ayatnya pendek dan diulang berkali-kali. Ada maksud yang tersirat... Cantik sekali bahasa dulu-dulu yea.
.
Berceritalah pula saya tentang Rusa. Rusa kalau zaman sekarang ni, orang kenali sbg jenama kereta... kan. Tak silap saya bawah Perodua. Ala-ala van gitu. Comel, kecik, molek, lote, keras... hehehe.. mestilahkan, dah kenderaanpun namanya.
.
Perodua Rusa
.
Rusa kalau zaman dulu-dulu, seekor binatang. Ala... macam dalam cerita Santa Clause tu. Binatang yang tarik kereta dia adalah rusa...kan. Nak kata kancil, ia besar sikit dan ada tanduk. Itu gambaran sayalah.
.
Inilah rusa. Tapi kenapa tak ada tanduk aikh.. Agaknya betina kot.
.
Rupa-rupanya, rusa ni sedap bila dimakan. Rasa manis, kurang lemak dan tak berminyak. Itu orang katalah.... Saya belum pernah rasa. Teringin juga... sesekali ke kedai sate SAMURI cari juga. Tapi... tak ada. Mungkin habis stok agaknya.
.
Kalau dari segi saintifiknya, daging rusa ini mengandungi banyak protein dan kurang kolesterol. Sesuai sungguh bagi pengidap Diebetes, darah tinggi dan sakit jantung. Boleh dimasak seperti daging biasa seperti Rendang, BBQ dsb.
.
Marvelous... Rusa BBQ...
.
Kalau orang dulu-dulu nak makan daging rusa ni, kena berburu di hutan. Tapi, sekarang ni, zaman millineumlah katakan... nak berburupun, tengok hutanler ..Ahai... Bukanker banyak hutan sekarang ni dah dibangunkan. Lagipun, bukan boleh sebarang-sebarang boleh buru haiwan hutan ni.
.
Jadinya, rusa sekarang dikomersialkan di ladang-ladang penternakan. Ada di Gemencheh, Lenggeng, Seliau, Serting, Juaseh dan banyak lagi di seantero Malaysia.
.
Oleh kerana bekalan daging rusa ini terhad. Harga dipasaranpun agak tinggi. Boleh mencapai RM40-50 sekilogram. Dan kalau seekor rusa yang sudah siap dilapah berharga RM1700 (60-70kg). Tapi, peliklah saya. Kenapa tidak dijual di pasar ker, pasaraya ker.... Kalau adapun melalui agen atau pembekal.
.
Apapun, saya kesian pula pada orang yang mengidam. Manalah tau, antara yang terbaca karangan saya ni, kalangan ibu-ibu yang kena buatan orang tu kot teringin nak makan. Bolehlah saya rekemenkan dengan kenalan saya : En. Dzul (019-235 1535).
.
Tak kuasalah saya kalau nak jadi pengedar sama... Mana nak mengajar lagi. mana saya nak tumpukan pada bisnes SMS kecil saya lagi. Sudah-sudah ler tu. Karang dikejar tak dapat dikendong berciciran pulak... Ye tak?
.
.

No comments: