12.9.09

Empat Musim

.
4 musim: Musim Bunga, Musim Panas, Musim Luruh, Musim Sejuk
.
Saya teringin sangat nak berjalan ke luar negara. Tak kiralah ke mana? Tapi, ongkosnya tiada... Kalau adapun hutang buat apa. Buat pening kepala jer. Memanglah boleh swap jer kad kredit. Tapi... tak sangguplah saya. Menambah hutang sedia ada. Jadi, cukuplah sekadar melihat dari gambar-gambar dari internet, buku-buku, poskad dsb.
.
Sungguh cantik permandangannya 4 musim ini. Teringat pula saya Ilmu Alam @ Geografi dan Sains Paduan tentang kejadian empat musim ini. Musim panas, musim luruh, musim sejuk dan musim bunga. Kesan dari peredaran bumi mengelilingi matahari mengikut orbitnya : bentuk elips (bulat lonjong). Eh...Apa betulker? Sebab kalau bulan mengelilingi bumi itu kejadian siang dan malam pula. Dan, ada kesan pasang surut dan wujud kejadian gerhana pula.
.
Rupa-rupanya bumi kita beredar mengelilingi matahari mengikut lawan arah jam. Dan, satu pusingan lengkap mengambil masa 365 1/4 hari. Sambil bumi beredar mengelilingi matahari, ia juga berputar pada paksi bumi. Oleh kerana ia beredar pada orbitnya yang tidak sama jejarinya sbb berbentuk elips. Jadi pancaran cahaya matahari tidak sekata sampai di bumi.
.
Bumi beredar mengelilingi matahari. Berpusing dan berputar sekali serentak. Tanda kebesaran Ilahi. Menetapkan semua hal dgn Maha Bijaksana.
.
Di garisan Khatulistiwa sentiasa perolehi pancaran matahari. Logiknya, semakin jauh dari garisan Khatulistiwa, semakin berkuranglah kuasa pancaran tsbt. Dan, ia mempengaruhi jumlah tenaga haba asli yang sampai ke bumi. Semakin jauh dari matahari, semakin kurang haba dan sebab itu suhu semakin sejuk, dingin dan seterusnya membeku seperti di kutub selatan dan kutub utara.
.
.
Gambar di bawah adalah antara 4 musim yang berlaku di Adelaide, Australia yang berada di Hemisfera selatan.
.
.
.
.
.
info: Peredaran Bumi  
.
.
Kredit: Terimakasih pada sahabat saya, Yaya Bachok (SMAP90) atas kiriman gambar (Facebook) yang sekarang berada di Australia untuk menyiapkan Phdnya. Semoga beliau berjaya dengan jayanya.
.
.

No comments: