5.9.09

Facebook

contoh laman facebook

“Cikgu, tak fahamlah email cikgu bagi hari tu.”
“Facebook? Apa tu?”
“Kalau mySpace tu retilah cikgu..”


Hmm… barulah saya tahu kenapa email yang diberi ke pelajar saya tidak berbalas. Mungkin mereka tidak biasa dengan laman tersebut. Saya yang dah dewasa ni pun, hampir 2 bulan saya menerokanya. Apatah lagi budak umur 13 tahun.

Demi pelajar saya yang masih belum mahir pelajari laman social Facebook ini, maka saya turunkan ilmu sedikit… sebab sayapun masih ‘blur’ lagi… belum mahir 100%pun lagi. Sesuailah bagi orang yang baru macam saya yang nak belajar.


1. Daftar
Buka
www.facebook.com
Sign up terlebih dahulu.
Saranan saya:
First name
Last name
Email:
Password:
Pilih Jantina
Pilih Tarikh lahir
Klik sign-up

2. Getting Started

Find friends . skip this step
File your profiles. isilah kalau nak isi, kalau tidak , klik skip.
Profile picture. skip jer… kemudian boleh update.


3. Check e-mail untuk confirmation facebook.
Selalunya saya akan buka 2 browser Internet Explorer/ Tambah New Tab .
Boleh buat serentak 2-3 kerja. Buka email tsbt dan klik pada link yang berkenaan. Sekiranya belum berbuat demikian, laman tsbt tidak berjaya dibuka sepenuhnya. Klik pada Check email sekiranya tiada.Dan… hasilnya anda telah berdaftar rasmi dgn laman Facebook tsbt.

Laman Facebook ini baru menarik apabila ramai kawan. Sekiranya kurang, tidak terasa kegunaannya.

4. Tambah Kenalan
Pada menu Friends, invite email rakan-rakan.
Contoh:
abc@gmail.com, def@ymail.com dsb.

Bila rakan dah setuju baruler ada tindakbalas apabila kita bercerita tentang apa sahaja. Boleh kongsi gambar, video dan laman web sekiranya mahu berbuat demikian.

5. Friends Request
Confirm kalau setuju berkawan dengannya.

Kita boleh upload gambar pada profiles photo sekiranya suka berbuat demikian. Demikian ler cerita sedikit tentang menggunakan laman facebook ini.

info: Facebook Tutorial


No comments: