11.9.09

Antara Dua Cinta....(2)

Setiap kali saya menyanyikan lagu ini, saya akan berasa sebak sendiri. Saya berasa diri ini terlalu payah untuk memupuk cinta. Cinta dunia dan cinta akhirat. Hehehe...Bukanlah cinta monyet seperti kata Wadihan, salah seorang pelajar saya.
.
.
Hari ni, entah angin apa, masuk kelas Ting 1S terus saya mencatatkan lirik lagu puisi Antara Dua Cinta ini di whiteboard. Macam nak mengajar sastera pulak lagak saya. Mak aikh... Saja jer. Kengkadang budak2 sekolah ni boring jugak asyik belajar teori jer. Buat latihan. Tanya soalan. Belajar, belajar dan belajar. Rutin sehari-hari. Sesekali, biar ler diaorang belajar lain sikit hari ni. Menghayati seni... ingat cikgu Math ni kayu ker... lagi kreatif ada ler... hehehe macam saya... perasan lagi... hahaha
.
.
Oklah.... kita serius sikit yea. Sebenarnya lagu ini lagu yang paling kerap saya dendangkan bila saya terasa diri saya "somebody". Orang Bipolar macam saya ni, katanya perasan dirinya hebat. Contohnya: perasan jadi Superman, Spiderman, Fantastic Four, Heroes, Wali Allah..lah, Nabi...lah, Allah...lah.... dan macam2 lagilah.
.
.
Heroes. Cerita yang saya nantikan di TV3. Tapi, entah kenapa dah takde pula. Best giler... 
.
.
Entah-entah... Perempuan yang mengaku Nabi selepas Nabi Mohammad tu pun Bipolar juga tak. Fatimah apaker namanya semasa zaman khalifah Al-Makmun. Ayah Pin tu mungkin Bipolar jugak kot..... Cuma, dia tu tak rujuk pada Doktor Psikiatri. Cuba rujuk... sah-sah dikatakan Bipolar... rasanya la...
.
.
Dan, bila saya cari bahan lagi tentang orang mengaku nabi selepas Nabi Mohammad. Ya...Allah. Koq banyak sekali..... ramainya mengidap Bipolar yea. Siapa agaknya yang turunkan penyakit ini jika tidak dari sang Pencipta. Untuk melihat, keimanan dan ketakwaan kita padaNya.
.
.
Saya tidaklah pulak merasakan diri seorang Nabi dan juga Wali Allah. Tapi, saya merasa begitu terbeban dalam diri terasa seperti terpaksa memimpin umat manusia bersatu padu menegakkan ajaran Islam yang syumul dan penuh kasih-sayang. Siapakah saya? Hai... entahler... Sepatutnya, semua kita merasakannya. Sebab setiap manusia adalah khalifah di muka bumi ini. Selagi bernafas, selagi itu perlu kita usaha untuk memimpin diri, keluarga, masyarakat malah sesama manusia. Mengenal diri dan mendekati sang pencipta. Sekiranya tidak berbuat apa. Bersediakah kita untuk ditanya dihari pembalasan kelak?
.
.
Siapalah saya ini... Saya sedar saya seorang perempuan. Tidak akan sesekali naik pangkat jadi ketua. Hatta nak jadi imam di masjid di kalangan jemaah lelaki dan perempuanpun tak layak.  Tapi, kenapa yea saya berperasaan sedemikian rupa. Kenapa? Kenapa? Kenapa? Hanya Allah sahaja yang mengetahui. Dan, saya pasti itu adalah rahsiaNya.
.
.
Ya Allah. Lindungilah saya dari mengidap Bipolar lagi. Semoga nyanyian dan dendangan lagu Antara Dua Cinta menambahkan keimanan dan ketaqwaan saya pada yang Maha Esa. Amin.
.
.
Wallahu'alam.
.

No comments: