6.9.09

Nasibmu nak...

"Macamana percubaan PMR kelmarin. Dah tahu result?" Nazriah ditanyai saya.
"Dah cikgu. Tapi, tak semualah dah dapat tahu markahnya."
"Sains Kelas 3G macamana cikgu?"
"Alhamdulillah....2 orang dapat A. 2 orang dapat B."
"Kelas saya?"
"6 orang lulus. Selebihnya dapat merah saja. "
"Awak lulus sains tak Nazriah?"
"Hmm..."
"Rasanya.... awak tak luluskan?" Tanya saya lagi. Masa tu saya mengajar subjek Sains.
"Kenapa yea cikgu.... Saya dah study. Sampai pukul 2 pagi."
"Bila awak study Nazriah? Malam nak periksa tu saja ker?" Tersenyum Nazriah tanda menjawap.
"Hmm... orang kalau nak berjaya bukan baca satu hari saja." Jelas saya.
"Tapi, saya bacalah cikgu. Hari-hari saya baca."
"Sebenarnya cikgu..... saya tak tenang."  Jelas Nazriah lagi.
"Apasal?"
"Family cikgu. Ah... tak de apa-apalah cikgu."
"Kenapa?"
"Tak ada apa-apalah cikgu."
"Ceritalah... " Pujuk saya. Sambil mengusap lengan Nazriah.
"Susah hatilah cikgu. Ayah di Johor. Mak di sini."
"Ada apa-apa masalah ker? Hmm..Mak ayah berpisah ker?" Saya meneka dalam kesamaran.
"Iyea cikgu." Berair mata Nazriah menahan tangis.
"Tak sampai hati kalau balik asrama tengok emak menangis malam-malam."
"Hmm....Cuba Nazriah abaikan masalah tu buat masa sekarang. Fikir nak belajar saja. Kalau dapat baik keputusan nanti. Mesti mak suka. Boleh buat dia gembira." Cadang saya.
"Payahlah cikgu."
"Asyik fikirkan nasib adik di Johor dengan Ayah. Selamatkah dia di sana?" Risaulah saya.
"Hmm... sabarlah yek. Cuba bangun malam. Doakan mak ayah berbaik semula. Doa sekali mudah terima ilmu bila belajar. Awak nak periksa dah ni. Lagi dua bulan lagi ni. Fikirkan belajar sahaja sekarang yek."
.
Hai.... betulker gayanya saya memujuk anak murid saya ini? Nasiblah kak Hida saya pernah bercerita pengalamannya mengatasi masalah muridnya masa dia mengajar di Sek Ren Agama Perumahan Mara, Johor 10 tahun yang lalu. Kiranya saya tiru idea dia ler ni.
.
Kesian ehk kalau kita meletakkan diri menjadi Nazriah.
.
Sebenarnya bukan dia sorang jer hadapi masalah ni. Ramai lagi di luar sana lebih kurang sama saja problemnya. Tak tahulah nak cakap apa. Kadang-kadang pikir masalah mungkin datang dari bapa. Kadang tu pulak dari pihak ibu. Kata Dr HM Tuah dan Dr Fadhilah Kamsah, kedua-duanya kena bertolak ansur sama. Kalau dari Ust Fauzi dari Radio KLFM 6.45 pagi, perlu sama-sama jaga diri. Mungkin dari segi penampilan. Mungkin dari segi pembauan. Dan, pelbagai mungkin lagilah.
.
Ada suatu cerita, seorang isteri mintak Khalifah (Umar) untuk memohon bercerai. Sebab suaminya selekeh. Nasiblah Khalifah Umar slow-talk dengan suami perempuan tu. Minta dia bercukur dan memakai berpakaian segak serta bau-bauan yang harum sebelum bertemunya esok. Dan, apabila bertemu Umar keesokannya. Si isteri tak jadi untuk memohon bercerai pula. Dek terpesona dengan si suami pula. Si isteri harus menjaga diri. Si suamipun turut sama jaga diri. Sama-sama faham-memahami. Begitulah halnya dengan perkara-perkara lain juga. Itulah kesimpulan yang diperolehi. Pengalaman memang tiada. Tapi mendengar cerita tu banyak ler.
SMRAN
2008.
.

No comments: